fredag 3 september 2010

Plockmat ?!

Just nu kan/orkar jag inte göra så mycket alls när jag är vaken
utan att ligga i min säng och läsa bloggar. Jag funderar massor på
barn och barnuppfostran och hur allting kommer att bli. För några
månader sedan var jag hemma hos en kompis som har två barn. De är
fem och sex år nu, men vi pratade jättemycket om hur hennes
förlossningar var och hur den första tiden med de små är. Vi
pratade om hur stora hennes barn var när de började gå, när de blev
torra och när de började äta själva. Så berättade hon för mig om
" plockmat" föräldrarna, de som istället för att lära sina barn
äta med sked och sedan med gaffel. Skär stora bitar av maten och
låter barnen äta med händerna!!! Vad är det om, varför lära sina
barn göra på ett sätt för att sedan lära om dem? Små barn kladdar
ju med händerna och man får mat överallt och ingenstans! Men stora
barn, varför kan inte de få lära sig rätt från början?. För när
dessa barn kommer till förskolan så får de inte sitta och slabba med
händerna.... Jag har själv jobbat på förskola så jag vet att barn
i denna ålder faktiskt klarar av att äta med sked. För mig är det
hela så konstigt... Jag hoppas hoppas hoppas att jag inte faller för
plockmats grupptrycket och sitter där om ett år med ett barn som inte
kan äta med sked. Detta var ju dagens i- lands, men jag har ju så
tråkigt så jag var tvungen att dela med mig !

Skickat från min iPhone

Inga kommentarer: