onsdag 19 maj 2010

Förälderkurs...

Jag ska bli förälder, ja jag vet det är som att jag själv aldrig vänjer mig vid tanken. När man ska bli förälder så blir man inbjuden att gå på föräldrakurs, eller förälderkurs som jag väljer att kalla det. Jag har fått inbjudan till dessa sex träffar och funderar nu på om jag ska gå. Jag ville gå för att det är ett studiebesök på förlossningen, det har de tagit bort nu och jag har redan varit där... Det är tråkigt att de tagit bort det. Så nu funderar jag på om jag vill gå eller inte, det är flera olika par som går så får man träffa en barnmorska och gruppen väljer vid första tillfället vad man ska prata om... Jag hörde med A hur det var när de gick, ja man träffas i en grupp och så tänder barnmorskan ljus och så bestämmer man tillsammans vad man vill veta. Det kan vara saker som har med amning att göra och lite allt möjligt. Då kom paniken, tända ljus sitta i ett litet rum med andra par som håller varandra i handen och är så lyckliga... Folk som är gravida har en tendens att leva i ett rosa moln, de räknar iskallt med att allt kommer att gå bra och att just de inte hör till dessa procent som får barn utan lungor, barn som dör när de är på väg ut, barn som bli tappade i golvet av bm,barn som dör i magen i vecka 42 eller barn som helt enkelt bestämmer sig för att komma ut i vecka 30, eller andra hemskheter som kan ske. Jag vill inte sitta med något tänt ljus och massa naiva människor som tar för givet att allt kommer gå så bra så bra för inte hör väl vi till de procenten där massa hemskt händer. Jag vill ha svar på viktiga riktiga frågor, exkat vad kan gå fel, hur kompetent kan man räkna med att personalen är,hur lång tid får det max ta för barnet att komma ut från det att vattnet gått för att infektionsrisken inte ska vara så hög, om det blir akut snitt hur stor är chansen att mamman och barnet dör... Frågor som ingen vill ställa, frågor som ingen tänker på i sitt rosa moln, det är de frågorna jag vill ha svar på... Sen kanske man kan klämma in lite annat lulllull mot slutet som amning och sånt... Jag går dit och ger det en chans, bara inte för mkt tända ljus och vad ska vi göra när barnet skriker... Jag kanske kan få igenom några av mina frågor iaf, sen vill ja givetvis kolla på massa förlossningsfilmer !!!!Jag lovat att återkomma i ämnet.....

Inga kommentarer:

Bloggarkiv