onsdag 5 maj 2010

Liten liten...

Jag kikade på nyheterna i morse och de pratade om hur olika läkare och sjukhus ställer sig till att det är rätt eller ej att erbjuda barn som föds väldigt mycket för tidigt vård. De talade om de barn som föds mer än 12 veckor för tidigt alltså innan vecka 27,i Sverige har barn som föds i vecka 24 klarat sig. Lagen säger att man har rätt att göra en abort fram till den 18:e veckan och fram till den 22:e veckan om man har ett godkännande av Socialstyrelsen. Gränsen är så skrämmande och jag tycker att det är riktigt obehagligt att tänka på (det kanske jag bloggar om en annan gång). Debatten handlar om att dessa barn som föds så tidigt förmodligen får men av det och inte kan leva normalt efter det. Jag funderar på hur man som förälder ställer sig till detta, det är väl klart att när ens barn väl kommit ut så vill man att det ska klara sig och få bästa möjliga vård. Och nog hoppas hoppas hoppas man att dessa barn ska må så bra som möjligt trots den tidiga start i livet. Och jag tycker att det är självklart att läkarna ska hjälpa dessa barn och ge dem bästa möjliga vård. Jag känner ett barn som föddes i vecka 25 och klarade sig alldeles utmärkt. Givetvis vill man att alla barn ska ligga kvar i magen och inte komma ut förens de är klara,men det är i en perfekt värld... Läs mer om debatten här

Inga kommentarer:

Bloggarkiv